Biography

Stylistic versatility and authenticity of interpretation – these terms characterize the artistic agenda of the Ukrainian soprano Kateryna Kasper. A member of the Opera Frankfurt since 2014, she made her debut there already in 2011 as the Forest Bird in Wagner’s Siegfried. She has since performed important roles from almost all epochs in Frankfurt. Those include (early) baroque opera such as Anima in Rappresentazione di anima e di corpo by Cavalieri, Giacinta in LʼOrontea by Cesti, Tigrane in Handel’s Radamisto and Angelica in Vivaldi’s Orlando furioso as well as the world premiere of Der Goldene Drache by Péter Eötvös, who has composed the role Die Junge Frau for Kateryna (a co-production with the Ensemble Modern Frankfurt). From the classic and romantic period, Kateryna has sung Mozart roles such as Susanna in Le nozze di Figaro and both Pamina and Papagena in the Magic Flute, belcanto repertoire such as Antonida in Glinka’s Iwan Sussanin, Gretel by Humperdinck, Nannetta in Verdi’s Falstaff as well as Najade (Ariadne auf Naxos) and – in particular – Sophie in Strauss’ Rosenkavalier. But also the operetta can be found among Katerynas repertoire with roles such as Komtesse Anastasia (Die Csárdásfürstin by Kálmán) and – in the current season – Valencienne in Die Lustige Witwe by Lehár.

She has appeared at opera festivals in Edinburgh, Bregenz, Savonlinna and Bergen, as well as at the Los Angeles Opera.

  • Die FAZ (10.5.2014) attestierte Kateryna Kasper einen „grandiosen Erfolg“ in Henzes „Being Beateous“ mit dem Ensemble Moderne in der Alten Oper Frankfurt: „Transparente Höhen, eine dunkelgolden-kraftvolle Mittellage und eine hohe Affinität zu dem Henzes Werk zugrundeliegenden Gedicht von Arthur Rimbaud garantierten einen exzellenten Gesamteindruck.“
  • Als „grandios“ beschreibt auch die Frankfurter Rundschau (10.5.2014) ihren Auftritt in dem sie Henzes Solokantate „in [ihrer]traumhaft sicheren, weichen und dennoch körperlichen Stimme [...] bestrickend zu Gehör gebracht" habe.
  • Als Belinda in Dido and Aeneas (Purcel) empfand die Presse Kateryna Kaspers Stimme als „appealing“ (seenandheard-international.com) und „weich[...] und gut ansprechend[...]“ (deropernfreund.de). Ihr Spiel sei „pert and perky“ (lustig und kess) findet Kelvin Holdsworth (thurible.net, 27.8.2013): „As she attempted to comfort Queen Dido she had an obvious sense of fun and a lightness of vocal technique that would have brought anyone out of the doldrums.“
  • Als „ganz im Einklang mit ihrer Rolle“ empfand die NMZ (3.7.2013) Kateryna Kasper als Anima in Cavalieri’s „Das Spiel von Seele und Körper“ im Bockenheimer Depot Frankfurt: „Ihr hörbar beseelter Sopran bangte und blühte und beschwor etwas von der Utopie möglicher Erlösung – da war eine junge Künstlerin ‚mit viel Zukunft’ zu entdecken. Zu Recht Bravo-Rufe und rauschender Beifall.“
  • Laut dem Online Musik Magazin (1.7.2013) „[...] lässt [Kateryna Kasper] als Anima mit strahlendem Sopran aufhorchen und begeistert durch intensives Spiel“. Sie „stech[e] [...] mit ihrem wunderbar natürlichen und geradeaus gesungenen Sopran [...] hervor“ schreibt das Darmstädter Echo (4.7.2013).
  • Den kulturfreak.de (30.7.2013) „betörte [Kateryna Kasper als Anima] mit ihrer wunderbar gut fokussierten Stimme und einem engelsgleichen Klang“ und die Frankfurter Rundschau (1.7.2013) attestierte ihr eine „lebhaft durchwärmt[e], klar[e] Sopranstimme“.
  • Als „unglaublich“ empfand der FeuilletonFrankfurt (6. Juli 2013) den „Aufstieg dieser jungen Sängerin“ anlässlich Cavalieri’s „Das Spiel von Seele und Körper“ im Bockenheimer Depot Frankfurt: „Anima, die Seele, gesungen und großartig gespielt von Kateryna Kasper, Mitglied des Opernstudios, begeistert.“
  • Der Wiesbadener Kurier (18.3.2013) schrieb anlässlich einer Aufführung des Dvořák-Requiems: „Im stark geforderten Solistenquartett war die junge Sopranistin Kateryna Kasper eine Klasse für sich: Die ukrainische Sängerin, Mitglied im Opernstudio der Oper Frankfurt, brachte ihre feine, warm ummantelte und im Lyrischen tragende Stimme mit einer hoch einfühlsamen Deutung ein […].“
  • „Die Entdeckung des Abends indes war die Barbarina der jungen ukrainischen Sopranistin Kateryna Kasper aus dem Opernstudio mit ihrem feinen schlanken Sopran“ schrieb deropernfreund.de zu einer Aufführung der Hochzeit des Figaro an der Oper Frankfurt (20.12.2012).
  • Zu einem Liederabend bemerkte die Schwäbische Post dass Kateryna Kasper „mit ihrer Stimme die Menschen [bewegt]“: „Sie deklamiert die sehr schön ausgewählten Lieder [...] in differenzierter Stimmfärbung, lässt singend dennoch dem Text den Vortritt.“
  • Als „kommende Händel-Primadonna“ bezeichnete Die Rheinpfalz (3.3.2011) Kateryna Kasper bei den Händelfestspielen Karlsruhe und in den Badischen Neuesten Nachrichten (24.2.2011) schrieb man: „Ihre Stimme besitzt immense Strahlkraft, Wärme, ist ausgeglichen, von ergreifender Intensität, kurzum: wie geschaffen für Sopranekstase.“

Kateryna also pursues an active performance schedule in song, oratorio and concert with performances at the Heidelberger Frühling, the Handel Festival Karlsruhe, the Telemann Festival Magdeburg, the Alte Oper Frankfurt, the Turku Philharmony, and the Musashino Civic Cultural Hall Tokio. In 2017, she gave her debuts in London with the London Philharmonic Orchestra / Nathalie Stutzmann and in the Moscow Philharmony with the Moscow Chamber Orcestra / Federico Maria Sardelli. In the current season, she will appear amongst others in the Paris Philharmony with the Ensemble Pygmalion / Raphaël Pichon. She has been working with conductors such as Ivor Bolton, Constantinos Carydis, Sebastian Weigle, Michael Schneider, Felice Venanzoni, Michael Hofstetter, Helmuth Rilling and Howard Griffiths and with chamber music partners such as the Trio Vivente.
Kateryna’s debut album „Ah! if I but knew the way back…“ with romantic songs about childhood and fairy tales will appear on the label TYXart in September 2018. The disc has been recorded with Hilko Dumno at the original Steinway of Richard Wagner in Bayreuth. Planned are projects with her own baroque ensemble théâtre sans rideau as well as the recording of her second Lied album with songs by Fanny and Felix Mendelssohn, together with Dmitry Ablogin, at a historical fortepiano from 1835.

In 2014, Kateryna won the prestigious Mirjam-Helin International Singing Competition in Helsinki. This was preceded by prices at the IVC ’s-Hertogenbosch (2010), The Queen Sonja International Music Competition in Oslo (2011) and The Trude-Eipperle-Rieger-Prize for art song.

Kateryna Kasper has studied with Raisa Kolesnik in Donetsk, followed by studies in Nuremberg and Frankfurt with Edith Wiens and Hedwig Fassbender, where she has been supported by a scholarship from the German Academic Exchange Service (DAAD). In parallel with her “Konzertexamen”, she was a member of the young artists program of the Opera Frankfurt (“Opernstudio”) from 2012-2014. She has participated in master classes held by Ileana Cotrubaș, Margreet Honig and Helmut Deutsch.

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